Thursday, May 12, 2011

Kuih Kaswi Versi Lompang


ni acuan lompang yg cikna guna, beli kat bagus jer 144pcs - RM15


Bancuhan tepung kuih kaswi , nampak tu senjata yg ada dlm jug tu sentiasa kn ada




Kuih yg baru diangkat dr kukusan



tadaaaa.... nilah hasilnya comel tak??? cutekan mcm cikna ahak perasan tulll.....


Salam semua,

Geram betul cikna penat2 taip n3 harini tetiba plak blog hang aduihhh pedap tul arrr... emmm oklah jomlah kita layan cikna maleh nak membebel panjang dh geram rasanya.

KUIH KASWI Versi LOMPANG

bahan2nya:-


1 helai -daun pandan

1 s/m -coklat emulca/ kicap manis- jgn terkejut beruk plak yer, ni utk memberi color darker lg kat kuih tu

2-3 s/m -air kapur

1/2 cawan -tepung beras- cikna tambah lg 2 s/m

1/2 cawan -tepung kanji/ubi

1 1/2 cawan -tepung gandum

5 cawan -air

1 cawan -gula merah/ 1 ketul besar gula melaka

1 cawan -gula pasir

1/2 cawan - gula perang cik na tambah lg tuk bg sedap tp x delah manis sgt pun

sedikit garam


Hiasan:

Kelapa parut - kukus sebentar untuk mengelak kelapa menjadi basi


cara; nnt cikna taip nak masak jap

1 comment:

Mama Nuralyafiiya said...

Kat mana n beli acuan lompang tue...